GPS navigáció - útvonaltervező, útvonaltervezés | Felsőfokon.hu

GPS navigáció - útvonaltervező, útvonaltervezés

Mérnöki és műszaki
közúti közlekedés
GPS navigáció - útvonaltervező, útvonaltervezés

Az útvonaltervezés sok szempontból kihagyhatatlan része az életünknek. Nem csak azért élünk vele napról-napra, hogy elérjük a célunkat, hanem azért is, hogy ezt időben tegyük. Sok esetben takarékosság vagy környezetkímélés is közrejátszik egy útvonal kiválasztásába.

Az utazásunkat, helyváltoztatási igényeinket rengeteg módon meg tudjuk határozni. Ehhez rendelkezésre állnak programok, térképek, menetrendek. Mindennapos utazásaink rutinszerűen működnek már. Az első utazáshoz kell csak segítséget kérnünk.

Mivel menjek? Melyik busszal menjek? Villamossal? Taxival? Hol kell átvágni? Melyik utcába is megyek?

Rohanó világunkban a legtöbb embernek gyors és azonnali válaszok kellenek. Amit meg is kapnak, ha jó helyen keresgélnek. Milyen segédeszkzöket használhatunk? A nyomtatás feltalálása óta (igaz már előtte is léteztek) rengeteg kiadvány jelent meg - térképek, menetrendek. A pontos tervezés elengedhetetlen volt a korlátozott lehetőségek miatt. Pontos információk nélkül egész szállítmányok tűnhettek el rosszul megválasztott útvonalak miatt. Nem csak a természet erőivel kellett megküzdeni, hanem banditákkal, ellenséges törzsekkel/népekkel. Az útvonalak megválasztása z expedíció sorsát is megpecsételhette már indulás előtt. A nagy felfedezők is sokszor tévedtek, így fedezték fel Amerikát is - Kolumbus Kristóf Indiába tartott és mégse ott ért partot.

A technológia fejlődésével egyre több útvonal és lehetőség közül lehetett választani. A vasút térhódítása hosszabbtávú és kényelmesebb utazást biztosított, mint ha lóháton vagy hintóban/szekéren kellett volna utazni. Drágább is volt, de a fix menetrend miatt pontosabb érkezést lehetett biztosítani. A technika fejlődése megállíthatatlanul könnyebbé és változatosabbá tette a közlekedést.

Újabb és újabb technológiák fejlődtek ki.  A számítógépek rohamos térhódítása már új dimenzióba emelte az útvonaltervezést. Az emberekhez minden információ tálcán érkezik, amióta az ARPANET kinőtte magát a katonai felhasználás alól. Ma már a fejlett országokban élők többsége rendelkezik internetkapcsolattal és a fejlődő országokban is egyre gyorsabban terjeszkedik.

Miért került szóba az internet? És még miért nem került szóba a GPS vagy a NAVSTAR, GLONASS és EGNOS trió?

A fokozatos bevezetés azért kezdtem a kezdetektől, mert már akkor is foglalkoztak a kérdéssel. Igazi jelentősége napjainkra érett meg, mert a társadalmi berendezkedés és szociális igények napi szinten követelik meg az utazást. A középkorban nem volt szokás utazni, a legnagyobb távolság a veteményes és a lakóház között volt. Esetleg a hadsereg menetelt gyakrabban az állam határain belül, esetleg ha hadban állak szomszédos népekkel. akkor odáig.

A mai modern digitális társadalom kielégít minden igényt. A legtöbb információ megtalálható az interneten, ami ott nem szerepel többnyire nem is létezik vagy az információ tulajdonosa jól örzi a titkát.

Hogyan tervezhetünk útvonalat az interneten?

Felmegyünk az első vagy a második vagy a sokezredik útvonaltervező oldalra. Beírjuk az utazás kezdő és végpontját, beállítjuk, hogy mivel szeretnénk azt megtenni, megadjuk az egyéb fontosnak tartott paramétereket és a tervezés gombra kattintunk. A webserver kb 1 másodpercet dolgozik és máris küldi vissza a kért adatokat. Többnyire több alternatív útvonalat küld, amiből mi választhatunk. Mi nekünk a legoptimálisabb.

DE hogyan dolgozik?

Több szinten kell elképzelni a rendszer működését. Több térkép, több adatbázis összekapcsolásával. Mire van szüksége a weboldalnak?

  • A kezdő és végpontra. Az egyik adatbázis a lekért útvonalnak megfelelően összeköti a két pontot - légvonalban nem lehet eljutni, hacsak nincs repülőnk (valószínű, hogy ezt a lépést nem tartalmazza a rendszer, mert két pontot összekötni gyerekjáték és ezt egy lépésben meg lehet oldani pl. már egyből az úthálózat megfelelő útjain halad végig a célig).
  • Az úthálózat térképén kiválasztja azokat a csomópontokat, amiket mindenképpen érinteni kell ahhoz, hogy elérjük a célunkat - itt egy újabb elemzés következik, ami a forgalmi adatokat tartalmazó adatbázisra hagyatkozva tehermentesíti a túlzsúfolt csomóponokat, mégis hasonlóan gazdaságos útvonalat kínál fel és emellett időben is kedvező lesz az alternatív útvonal
  • tömegközlekedés esetén a már beprogramozott útvonalakat nem változtathatjuk meg, viszont itt jön képbe a menetrend
  • egy útvonalat több jármű igénybevételével is megtehetünk, nem számít az, hogy közte merre járunk, csak az, hogy elérjük a célunkat időben és ne szenvedjünk a többletköltségek miatt

Ezek az oldalak az aktuális viszonyokat veszik alapul. Állandó frissítéseiknek hála naprakészek maradhatnak és megfelelően biztosíthatják a közlekedésben résztvevők célbaérését.

Az autóba szerelhető navigációs rendszerek is ezeket az adatbázisokat, térképeket hasznosítják. Azzal kiegészítve, hogy állandó műholdas kapcsolatban maradnak. Így méterről-méterre pontosan tudhatjuk, hogy hol járunk. Egy hang - választható nemmel, hangsúllyal és nyelvvel - minden fontosabb pontnál jelzi nekünk a továbbhaladás irányát. Ezek az eszközök csak akkor használhatóak, ha minimum 3 műholdal kommunikálnak, ennyi szükséges a pontos helymeghatározáshoz. A még nem számít alapfelszereltségnek a kocsikban, de egyre többen használják. Jelentősen megkönnyíti a navigációt és többnyire törekszik a legtakarékosabb útvonal kiválasztására. Egy eltévesztett kanyar után gyorsan újratervez és az új helyzetnek megfelelően tovább irányítja a vezetőt.

Ezek a kis méretű rendszerek a zsebünkben is elférnek. Sok mobiltelefon már beépített GPS adóvevővel rendelkezik és ehhez egyedi szoftvert is kap. A fejlődés megállíthatatlan. Saját példámból kiindulva a teledonom már nem egyszer mentett meg kínos szituációkban, amikor nem találtuk meg a helyet, amit kerestünk. Szerencsére kéznél volt egy navigációs eszköz, ami megtervezte az útvonalat. Az útvonaltervezés és az útvonaltervezők nélkül a mai társadalom nem pöröghetne ennyire.

Írta: Sipőcz Norbert


Hozzászólások

Hirdetés

Felsofokon.hu v4.1 BETA © 2010-2013 Felsőfokon.hu Nonprofit KFT

Facebook

Google+

LinkedIn

Youtube

Twitter